Akutte symptomer

Har dit kæledyr brug for akut behandling?

Hos myVet.dk vil vi altid gerne hjælpe med svar på spørgsmål og formidling af prisoverslag, men hvis du har mistanke om forgiftninger eller er dit kæledyr blevet meget dårlig, skal du ALTID kontakte en dyrlæge med det samme. Nogle symptomer hos dit kæledyr kan være så alvorlige, at du ikke skal vente på svar fra myVet.dk, men søge behandling med det samme. Vi opfordrer dig derfor til altid til at kontakte den nærmeste dyrlæge hvis du er i tvivl – det koster ikke noget at spørge. For at skabe lidt oversigt, har vi lavet en liste med syptomer nedenfor.

Symptomer du bør reagere på hurtigt, er blandt andet.:

• Opkast, mavesmerter og/eller diarre, specielt hvis:
    • der er blod i
    • det har stået på mere end en til to dage
    • dyret virker slapt
    • dyret har feber
    • der har været forsøg på opkast og udspilet mave (hos hunde)
      Denne her er vigtig! Det er tegn på en mavedrejning og hunden kan dø inden for 30-45 minutter
  • Knækket tand eller tand, der er slået skæv kan reddes, hvis den bliver behandlet af en tandekspert inden for 48 timer.
  • Skader på øjne eller pludselig opstået øjenbetændelse. Det er dog for det meste fredsommelige infektioner, men kan være alvorlige i værste tilfælde. Hvis man venter for længe med den forkerte ting, kan øjet tage permanent skade.
  • Høj puls og arytmiske hjerteslag.
  • Slingrende gang og usikker balance.
  • Unormal træthed og dyret virker bedøvet.
  • Halsen og besværet vejrtrækning (kan være symptom på, at hunden har slugt et fremmedlegme)
  • Blege slimhinder og blegt tandkød, samt ændret puls (høj eller lav) er ofte tegn på enten faldende blodtryk (shock) eller akut blodtab.
  • Blod i urinen, nedsat urinproduktion og blødning der ikke stopper inden for 15 minutter.
  • Forsøg på at tisse uden at der kommer noget (kat). I mange tilfælde kan katten ikke tisse fordi der ikke ER noget, men indimellem skyldes symptomet at urinrøret er stoppet til. Udover at det gør sindsygt ondt, er det dødeligt inden for et døgn eller to.

Hvad er en akutklinik

En akutklinik er, en dyreklinik der har døgnåben. Ved akut sygdom eller tilskadekommen på din hund eller kat, kan dit kæledyr tilses af en praktiserende dyrlæge hele døgnet rundt på disse klinikker alle ugens dage. Så når man ringer til disse klinikker, er det muligt at få hjælp og vejledning til sit kæledyr på tidspunkter, hvor andre dyreklinikker først kan træffes igen i morgen. Denne vagtordning gør at man kan få sin firbenet ven behandlet hurtigst muligt når der opstår alvorlig sygdom eller lignende.

Hvordan fungerer en akutdyreklinik?

På de fleste akutklinikker skal man kontakte dem telefonisk, før man henvender sig til klinikken.
Det foregår ved, at man ringer til sin egen dyrlæge, hvor telefonen vil viderestille til en dyrlæge der har nattevagt. Dyrlægen vil derefter bede dig om at komme ind på klinikken på et aftalt tidspunkt, hvis det er nødvendigt. Dyrlægen kan også vurdere at det kan vente til næste dag. På den måde undgår man, at man er kørt forgæves og har spildt dyrebar tid, hvis den dyrlæge er fuldt booket.

Det kan sammenlignes med lægevagten for mennesker. Når man føler sygdom eller anden ubehag udenfor hospitalernes normale åbningstider, ringer man først til lægevagten, for dernæst at få den fornødne vejledning og en evt. henvisning til akutmodtagelsen. Ligesom det er tilfældet med akutmodtagelsen for mennesker, dukker man ikke bare op på dørtærsklen i håb om at få konsultation af dyrlægen. Man kontakter dyrlægen før modtagelse og får en tid, netop så dyrlægen har et overblik over hvornår man kommer, hvad fejler dyret, etc.

Denne døgnåbne vagtordning er næsten på niveau med skadestuer på hospitaler. På nogle af klinikkerne vil der også være veterinærsygeplejesker på vagt. Så kan dyrene få den bedste behandling ved operationer eller udvidede undersøgelser. Andre steder vil dyrlægen kunne tilkalde kollegaer, hvis der er behov for det.

Det kan variere fra by til by, hvordan akutklinikkerne drives, så orienter dig hvordan din akutte dyrlæge fungerer og hav telefonnummeret et let tilgængeligt sted til hvis uheldet er ude.
Det er betydelig dyrere at have en dyreklinik åben om natten end om dagen. For at det kan lade sig gøre skal dyreklinikken eller dyrehospitalet have et stort nok patientgrundlag, før det vil kunne løbe rundt økonomisk for dem.

En konsultation uden for almindelig åbningstid kan godt blive en kostelig affære ift. hvad man normalt betaler hos dyrlægen. Nogle steder vil der blive pålagt et gebyr på 100 % og andre steder, vil der være et ekstra gebyr på 2-3000kr. Det lyder af meget, men omkostningerne ved at drive en dyreklinik hele døgnet rundt er højere, især i nattetimerne. Personalet skal udover deres normale løn, have nattetillæg, som kun er en af de omkostninger der skal dækkes ved besøg hos akut dyrlæge. Har du en sygekasseforsikring på dit dyr, vil de typisk dække vagt tillægget.

Kontaktinformation på akutklinikker i Danmark

Klinikkerne eller hospitalerne er beliggende i hele landet. I nogle regioner er der ikke ligeså bredt et udvalg af klinikker. Nedenfor er en liste over sammenslutninger af dyrlæger der har lavet vagtordninger, en såkaldt vagtkreds, med døgnåbent.

For at åbne oversigten over akutklinikker for det pågældende område, skal du blot trykke på områdenavnet der er skrevet med blåt.

Hvis du ikke mener at der er behov for akut behandling, kan du klikke på knappen nedenunder, og lave en forespørgsel til os. Så skal vi nok sørge for at du får prisoverslag fra 3 dyrlæger i dit nærområde.