Vaccination af kat – hvilke skal jeg vælge?

I Danmark er vi så heldige, at vi (i sammenligning med mange andre lande) har færre alvorlige sygdomme der rammer vores katte. Der er dog stadig flere man skal være opmærksom på blandt andet kattesyge og katteinfluenza. Den eneste måde at undgå disse sygdomme, og holde dem på et minimum, er ved at din kat vaccineres.

Vacciner er til for at dit kæledyr bliver immune overfor den række sygdomme, som den valgte vaccine skal vaccinere imod. Det foregår ved at man indfører en gældende sygdom, i en meget mild grad, som man vil vaccinere sin kat imod. Enten i form af en død virus eller en levende svækket virus. Valget af vaccine afhænger af, om din kat er ude- eller indekat, samt om der er udbrud af specifikke sygdomme i netop dit område. Udekatte er selvfølgelig mere udsat og har derfor bedst af at få en bredere dækkende vaccine.

Dyrets immunforsvar vil på den måde lære sygdommen at kende og danner antistoffer til at bekæmpe sygdommen. Såfremt dit kæledyr senere skulle støde på sygdommen, er immunforsvaret godt rustet til sygdommen og kan derfor modarbejde den bedre, end ved ingen vaccine. Ved et sundhedseftersyn, vil dyrlægen tjekke din kat fra top til pote, samt vaccinationsprofil og vurdere om din kat har behov for evt. vacciner.

Indekattens immunforsvar er ikke ligeså stærkt som hos en udekat, da udekattes immunforsvar oftere udsættes for smittefare. Det kan derfor være problematisk at sige hvor længe en vaccine helt nøjagtigt holder. Som udgangspunkt, siger de fleste dyrlæger, at basisvaccination af indekatte holder ca. et år og udviddet vaccination af udekatte holder ca. tre år.

Skal din indekat med familien i sommerhus eller være i blandt andre katte fx på kattepension kræver de fleste at der tages forholdsregler og at man få sin kat vaccineret, som regel også mod rabies, hvis dette ikke er foretaget indenfor det seneste år.

Vaccination af kat kan forebygge sygdomme

Der er nogle risikogrupper, som gør din kat mere modtagelige overfor sygdomme. De risikogrupper kan ses nedenfor:

• Katte, som opholder sig i katterier.
  • Import af smittebærere.
  • Ved dyreinternater eller kattepensioner.
  • Katte der deltager på udstillinger.
  • Udekatte og møder med ikke-vaccinerede katte.
  • Lokale epidemier af f.eks. katteinfluenza.

Som sagt er en udekat potentielt mere i kontakt med smitterisici, da en udekat går ude blandt andre dyr og du kan som ejer have svært ved at begrænse din kats interaktion med andre dyr, insekter og efterladenskaber. Af samme grund er udekattens krop også mere modstandsdygtig end en indekat, da dens krop har ’vænnet’ sig til bl.a. bakterier fra naturen. En indekat vil være mere modtagelig for smitte, hvis man fx vil have sin indekat som en udekat, da indekattens krop ikke er vant til bakterierne og møde med andre dyr og udekatte.

Hos myVet.dk giver vi prisoverslag på vaccination af katte i forhold til om de er inde- eller udekatte. Vi kalder det henholdvis basisvaccination og udviddet vaccination af kat.

Basisvaccinationen dækker over følgende:

Katteinfluenza er en virus som smitter ved møde med andre katte, men også igennem luften.

Symptomer:

• Hvis din kats adfærd ændres, bevægelse og temperament.
  • Savl og hoste.
  • Betændelsessekret ved øjne og næse.
  • Sårdannelser ved tungen.
  • Lammelser og høj feber.

Det kan være alvorligt for din kat, hvis det er en killing eller en ældre kat. Sygdommen kan forebygges ved vaccine til din killing, når den er 12 uger og igen når den er 16 uger. Hos myVet.dk, mener vi at det er vigtigt at vaccinere din kat mod denne lidelse årligt. Derfor indgår den altid i vores prisoverslag på basisvaccinationer.

Katten får et bredspektret antibiotika og skal have rigelig med væske og mad, samt vitaminer. Det er vigtigt kattens næsebor holdes fri fra betændelse, så katten har sin lugtesans og ikke mister appetiten.

Herpes er en virus der befinder sig i luftveje, næse og øjne. Katten vil have infektionen hele sin levealder, hvor sygdommen kommer og går i perioder. Stress hos katten vil kunne aktivere herpesvirussen.

• Rødmen i øjnene.
  • Pludselige nyseanfald, hvor killingen kan nyse op til 20 gange i træk.
  • Feber.
  • Vandigt flåd fra næsen.
  • Vandigt flåd fra øjnene.
  • Manglende appetit.

Hvis katten har fået herpesvirussen, kan den ikke kureres fra sygdommen. Når infektionen er i udbrud vil man kunne behandle katten med antibiotika, øjensalve og lysin. Behandlingerne vil strække sig over flere måneder.

Du kan forebygge mod herpesvirus ved at vaccine din killing, når den er 12 uger og igen når den er 16 uger. Denne virus er normal for dyrlæger at vaccinere for årligt, og indgår altid i basisvaccinationen når vi sender prisoverslag af vaccination af kat.

Udviddet vaccination af kat dækker over følgende:

Chlamydia ses ofte som øjenbetændelse og er specielt udbredt bland katte der går sammen med flere andre katte, samt racekatte. Det ses ofte, at det starter med en klar, og mindre tyktflydende væske og ofte kun fra et øje. Det kan gå over til begge øjne, og vil som regel ende ud i en mere tyktflydende væske.

Symptomer:

• Betændelse i øjne (ofte meget vedholdende).
  • Forkølelse (flåd fra næse).
  • Hosten.

Vi anbefaler at alle udekatte får fortaget vaccination mod Chlamydia. Vaccinen dækker som udgangspunkt i tre år.

Kattesyge er en af de farligere sygdomme der forekommer hos danske katte. Det har tidligere været en af de mest udbredte årsager til, at katte døde, da en infektion kan være svær for kattens immunforsvar at bekæmpe. Smitten sker som regel gennem kontakt med andre syge katte.

• Manglende appetit.
  • Opkast og diarre.
  • Væskemangel.

Vi anbefaler, at alle udekatte bliver vaccineret mod kattesyge. Vaccinen dækker som udgangspunkt i tre år, og indgår altid i vores prisoverslag på udviddet vaccination af katte.

Det kan foreskomme, at der i visse dele af landet er større risiko for specifikke vira end andre steder. Det kan derfor varierer hvilke vacciner dyrlægen anbefaler. Nedenfor beskriver vi nogle af de andre sygdomme katte kan blive udsat for.

Calicivirus er en virus som oftest findes i luftveje og mundhuler hos katten. Calicivirus smitter igennem andre syge katte eller mennesker.

• Feber.
  • Øjenbetændelse.
  • Mundhulebetændelse.
  • Flåd fra næsen.
  • At katten nyser.
  • Problemer med vejrtrækningen.
  • Halter på et eller flere ben.

Du kan forebygge mod calicivirus ved at vaccinere din killing når den er 8 uger, hvis killingens mor er fuldt beskyttet, kan vaccine vente til killingen er 12 uger og igen når den er 16 uger og derefter årligt. Det er dog ligt forskelligt hvordan dyrlæger vaccinerer mod denne sygdom, da virusen ændrer sig og derfor er det svær at sikre katten 100 procent. Vi anbefaler, at du tager en snak med din dyrlæge, og hører om det er nødvendigt at vaccinere din kat, eller sikre den på anden måde.

Katteleukæmi (FeLV) er også en meget smitsom sygdom, som nedbryder kattens generelle immunforsvar. Sygdommen kan i værste tilfælde føre til kræft. Det ses oftes, at katte får sygdommen ved samværd med andre katte, og det er derfor særligt vigtigt at være opmærksom, hvis man har en udekat. Problemet med denne lidelse er, at det er svært at vurdere om katten er smittet.

Vi anbefaler altid at man får undersøgt katte der skal have killinger, da sygdommen vil overføres direkte ved fødslen. Diagnosen stilles ved en blodprøve. Der er ingen reel behandling og den enste måde at komme sygdommen til livs er ved vaccination. Det er forskelligt hvor udbredt problemet er, og vi anbefaler derfor at du tager en snak med din dyrlæge.

Hvornår og hvor ofte skal katten vaccineres

Har du lige fået en killing, anbefales det at få vaccineret katten når den er 8-9 uger gammel, dernæst 2 vacciner med 3-4 ugers mellemrum, en såkaldt basisvaccination. Når katten så er blevet et år gammel, skal den revaccineres for de samme sygdomme og fremadrettet, når dyrlægen anbefaler/forskriver.
Har du fået en killing, så vil dyrlægen lave en grundig sundhedsundersøgelse. 1. vaccination kan foretages fra 8-ugers alderen. I nogle tilfælde kan vaccinen vente, til den er 12 uger.

Ved det årlige sundhedseftersyn, vaccineres katten bl.a. mod herpes eller calicivirus.
Som udgangspunkt vil en vaccine imod kattesyge holde i 3 år.

Tidligere er det blevet anbefalet at udekatte vaccineret årligt for at fjerne risikoen for bl.a. katteinfluenza, alt imens at indekatte vurderes til at behøve vacciner hver 2-3. år.

Vaccination af kat el. killing

Det er dog meget varierende fra kat til kat og derfor anbefales det, at disse ’faste rammer’ erstattes af individuelle vaccineprogrammer til din kat. Her vil man give de fornødne årlige vacciner imod fx Herpes og hver 3. år, som grundbeskyttelse og derudover undersøger man den enkelte kat og ser om evt. tillægsvacciner er nødvendige.
Vi anbefaler dog, at man som kæledyrsejer respekterer det årlige sundhedstjek til sin kat, uanset hvilket vaccinationsprogram der er aftalt. Netop at opdage evt. andre sygdomme, i et tidlig stadie så det nemmere kan kureres og før katten bliver alvorlig syg og skal indlægges.

Du kan benytte myVet.dk til at finde en god og billig dyrlæge hvis du står i en af nedenstående situationer:

• Du har overtaget en killing, som ikke har fået sin første vaccination endnu. Dyrlægen vil ved 1. vaccine lave en grunding sundhedsundersøgelse af killingen. Killingen kan godt vente med at blive vaccineret til den er 12 uger, i stedet for efter 8 uger, hvis moderen er fuldt beskyttet.

• Det er tid til det årlige sundhedseftersyn og du i den forbindelse vil have katten vaccineret, enten med basisvaccination eller en udviddet.

• Du skal have din kat med ud og rejse eller den skal passes hvor der går andre katte.

• I nogle situationer kan der opstå udbrud af visse sygdomme, hvorfor det kan være en fordel at vaccinere mod FeLV og Klamydia.

Allergivenlig hund og kat

Du kender sikkert nogen der har allergi over for hunde eller katte. Måske du selv er allergisk? Flere der har benyttet vores portal, har givet udtryk for at det fylder meget i deres hverdag, hvor venner, familie og bekendte er bange for om de er allergiske. Der er...